Format APNG – czy zastąpi GIF-a w e-mail marketingu?

W dobie nowoczesnych technologii, GIF jest wyjątkowym przedstawicielem „starej” epoki. Stworzony w 1987 roku format pliku graficznego, pozwala na przygotowanie prostych animacji. Jest powszechnym elementem wielu stron internetowych i mediów społecznościowych. Podobnie jak emoji jest wykorzystywany jako zamiennik tekstu. Jednak w porównaniu z innymi formatami obrazów, GIF został wyraźnie nadszarpnięty zębem czasu. Skomplikowane animacje zazwyczaj wyświetlają się w niskiej jakości, a dodatkowo ładują się zbyt długo. Użytkownicy Internetu w 2019 roku mają dużo większe wymagania, niż ich poprzednicy ponad 30 lat temu.

Odpowiedź na wymagania użytkowników!

APNG oferuje dużo lepszą kompresję niż GIF, dzięki filtracji i fragmentacji obrazu. GIF są zapisane zazwyczaj w 256 kolorach w głębi 8-bitowej. APNG natomiast wyświetlimy w 24-bitowej i 8-bitowej przezroczystości. Da nam to aż 16 700 000 kolorów! Jakość zapisanej animacji jest nieporównywalnie lepsza, a dodatkowo „waży” znacznie mniej! W poniższym przykładzie APNG ma rozmiar 50 KB, a GIF aż 82 KB! Spójrz na obie grafiki i porównaj głębie kolorów. W przypadku GIF-a bardzo widoczne jest „ziarno”, które potrafi całkowicie zepsuć dobrze zapowiadający się mailing. Stosując APNG przekażesz swoim użytkownikom ciekawą historię i zachowasz przy tym doskonałą jakość animacji. Pamiętaj, że tego typu wiadomości mają CTR większy o 200-300% w porównaniu ze statycznymi kreacjami!

Trudne początki…

Stworzony w 2004 roku format APNG początkowo pojawił się jedynie w przeglądarkach Mozilli oraz Operze, a w 2007 roku grupa PNG odrzuciła go oficjalnie jako rozszerzenie PNG. Animowane obrazy są zapisywane jak ich statyczny brat z tym samym rozszerzeniem (.png). Wiele aplikacji i przeglądarek, które obsługiwały ten format, nie mogło przystosować swoich środowisk do odpowiedniego wyświetlania animacji. Wyświetlały jedynie pierwszą klatkę, a nie pętle animacji. Z czasem zaczęło się to zmieniać. Przełomowym rokiem był 2016. Wtedy Apple zaadoptował APNG jako preferowany format aplikacji naklejek w iOS. W 2018 roku Google dodał w swojej przeglądarce Chrome możliwość wyświetlania tego typu plików. Jedynym ważnym graczem na rynku, który nie wprowadził do tej pory pełnej kompatybilności jest Microsoft i jego produkty Internet Explorer oraz Edge.

Format APNG w e-mail marketingu

Animowane pliki PNG są obsługiwane przez większość programów pocztowych z wyjątkiem Outlook i Gmail App oraz Gmail Desktop. Po dodaniu funkcjonalności w przeglądarce Chrome można sądzić, że kompatybilność w pozostałych aplikacjach z rodziny Google jest tylko kwestią czasu. Najpopularniejsze portale w Polsce (min. Interia, Onet, WP) radzą sobie bez problemów z wyświetlaniem tego typu plików. Dlatego jeśli Wasza baza jest skupiona wokół tych domen to śmiało możecie umieszczać format APNG w swoich wiadomościach już dziś!

Kilka słów na zakończenie

Głównym wyzwaniem jest wprowadzenie obsługi formatu APNG do wszystkich aplikacji, przeglądarek i klientów pocztowych. Ostatnie lata pokazały, że coraz większa grupa stawia na jakość wysyłanych wiadomości. W przypadku tego formatu, zarówno jakość, jak i kompresja stoją na bardzo wysokim poziomie. Pytanie powinno brzmieć nie „czy”, a „kiedy” zostanie wprowadzona pełna kompatybilność APNG we wszystkich narzędziach i GIF odejdzie do lamusa.

Nie chcesz, żeby coś Cię ominęło? Zapisz się na listę subskrybentów!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Flying Marketing Piotr Sokół z siedzibą w Błoniu, ul. Wyszyńskiego 4/32, 05-870 Błonie, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego (dotyczących aktualności, informacje i nowości ze świata e-commerce oraz działań firmy Piotr Sokół Flying Marketing) za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Źródła:

  1. Bartosz Czechowicz, Google Chrome 59 obsłuży animowane obrazki PNG, z dn. 30 kwietnia 2017, URL: https://pclab.pl/news73957.html
  2. Campaign Monitor, How to Use Video in Your Email Marketing, z dn. 26 marca 2019, URL: https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/video-in-email/
  3. Maria Wąchal, Wideo mail – sposób na angażujący newsletter, z dn. 3 kwietnia 2019, URL: https://freshmail.pl/blog/wideo-mail-sposob-na-angazujacy-newsletter/
  4. Mark Walker-Ford, 8 Email Design Trends to Guide Your 2019 Email Marketing Strategy, z dn. 4 marca 2019, URL: https://www.socialmediatoday.com/news/8-email-design-trends-to-guide-your-2019-email-marketing-strategy-infograp/549581/
  5. Victor Sanabria, Are APNGs the GIFs of the Future?, z dn. 31 lipca 2018, URL: https://medium.com/@victorsanabria/are-apngs-the-gifs-of-the-future-ee12b95876b0