W dobie nowoczesnych technologii, GIF jest wyjątkowym przedstawicielem „starej” epoki. Stworzony w 1987 roku format pliku graficznego, pozwala na przygotowanie prostych animacji. Jest powszechnym elementem wielu stron internetowych i mediów społecznościowych. Podobnie jak emoji jest wykorzystywany jako zamiennik tekstu. Jednak w porównaniu z innymi formatami obrazów, GIF został wyraźnie nadszarpnięty zębem czasu. Skomplikowane animacje zazwyczaj wyświetlają się w niskiej jakości, a dodatkowo ładują się zbyt długo. Użytkownicy Internetu w 2019 roku mają dużo większe wymagania, niż ich poprzednicy ponad 30 lat temu.
APNG oferuje dużo lepszą kompresję niż GIF, dzięki filtracji i fragmentacji obrazu. GIF są zapisane zazwyczaj w 256 kolorach w głębi 8-bitowej. APNG natomiast wyświetlimy w 24-bitowej i 8-bitowej przezroczystości. Da nam to aż 16 700 000 kolorów! Jakość zapisanej animacji jest nieporównywalnie lepsza, a dodatkowo „waży” znacznie mniej! W poniższym przykładzie APNG ma rozmiar 50 KB, a GIF aż 82 KB! Spójrz na obie grafiki i porównaj głębie kolorów. W przypadku GIF-a bardzo widoczne jest „ziarno”, które potrafi całkowicie zepsuć dobrze zapowiadający się mailing. Stosując APNG przekażesz swoim użytkownikom ciekawą historię i zachowasz przy tym doskonałą jakość animacji. Pamiętaj, że tego typu wiadomości mają CTR większy o 200-300% w porównaniu ze statycznymi kreacjami!
Stworzony w 2004 roku format APNG początkowo pojawił się jedynie w przeglądarkach Mozilli oraz Operze, a w 2007 roku grupa PNG odrzuciła go oficjalnie jako rozszerzenie PNG. Animowane obrazy są zapisywane jak ich statyczny brat z tym samym rozszerzeniem (.png). Wiele aplikacji i przeglądarek, które obsługiwały ten format, nie mogło przystosować swoich środowisk do odpowiedniego wyświetlania animacji. Wyświetlały jedynie pierwszą klatkę, a nie pętle animacji. Z czasem zaczęło się to zmieniać. Przełomowym rokiem był 2016. Wtedy Apple zaadoptował APNG jako preferowany format aplikacji naklejek w iOS. W 2018 roku Google dodał w swojej przeglądarce Chrome możliwość wyświetlania tego typu plików. Jedynym ważnym graczem na rynku, który nie wprowadził do tej pory pełnej kompatybilności jest Microsoft i jego produkty Internet Explorer oraz Edge.
Animowane pliki PNG są obsługiwane przez większość programów pocztowych z wyjątkiem Outlook i Gmail App oraz Gmail Desktop. Po dodaniu funkcjonalności w przeglądarce Chrome można sądzić, że kompatybilność w pozostałych aplikacjach z rodziny Google jest tylko kwestią czasu. Najpopularniejsze portale w Polsce (min. Interia, Onet, WP) radzą sobie bez problemów z wyświetlaniem tego typu plików. Dlatego jeśli Wasza baza jest skupiona wokół tych domen to śmiało możecie umieszczać format APNG w swoich wiadomościach już dziś!
Głównym wyzwaniem jest wprowadzenie obsługi formatu APNG do wszystkich aplikacji, przeglądarek i klientów pocztowych. Ostatnie lata pokazały, że coraz większa grupa stawia na jakość wysyłanych wiadomości. W przypadku tego formatu, zarówno jakość, jak i kompresja stoją na bardzo wysokim poziomie. Pytanie powinno brzmieć nie „czy”, a „kiedy” zostanie wprowadzona pełna kompatybilność APNG we wszystkich narzędziach i GIF odejdzie do lamusa.