Czy e-mail marketing jest skuteczny w 2019 roku?

Z wielu źródeł słyszymy komunikaty o upadku e-mail marketingu na rzecz np. social media, ale czy to faktycznie jest możliwy scenariusz? Ci, którzy zgadzają się z takimi teoriami z pewnością zapomnieli o tym, dzięki czemu ten kanał jest tak skuteczny i przynosi nam korzyści. Dróg jest wiele, ale musimy mu przede wszystkim poświęcić należytą ilość uwagi. Nie możemy zmęczyć naszych odbiorców zbyt częstymi, nieciekawymi lub totalnie nietrafionymi komunikatami. Musimy przede wszystkim poznać go i wykorzystać dostępne dane do ułożenia odpowiedniej ścieżki komunikacji dla niego. Pytanie tylko: jak to zrobić?

Co przyniesie przyszłość?

Na dowód tego, że e-mail marketing ma się całkiem dobrze nie pozostaję mi nic innego, jak tylko powiedzieć, że według prognoz The Radicati Group w 2020 roku będzie aż 3 miliardy użytkowników e-mail. Już w tej chwili aż 92% użytkowników Internetu posiada przynajmniej jeden adres e-mail, a Fourth Source oszacowało, że aż 91% z nich otwiera swoją skrzynkę przynajmniej raz dziennie. To wszystko pokazuje, jak olbrzymią przewagę e-mail marketing ma nad chociażby wspomnianymi wcześniej social media. Według badań McKinsey & Company jest on 40 razy bardziej efektywny, a proces zakupowy kończy się 3 razy szybciej. Według mnie różnica polega na tym, że w przypadku e-mail marketingu możemy od razu zwiększyć sprzedaż, pozyskać nowych klientów, a także ich „zlojalizować”. W przypadku mediów społecznościowych musimy najpierw zaangażować użytkowników, aby przekształcić ich w naszych klientów. Warto jednak wesprzeć e-mail marketing działaniami w social media i korzystać z możliwości remarketingowych, aby podtrzymywać kontakt z klientem. Niech wie, że towarzyszymy mu na każdym kroku.

0 %
Użytkowników posiada przynajmniej jeden e-mail

Nie pozwól, żeby coś Ci umknęło!

Forbes wyliczył, że do 2020 roku będzie na świecie aż 50 miliardów urządzeń podłączonych do Internetu, które będą wytwarzały ponad 500 zettabajtów (500 000 000 000 000 GB) danych rocznie. Dodatkowo te wszystkie informacje mają do nas trafiać w mgnieniu oka. Oszacowano też, że handel w Internecie w ciągu najbliższych lat ma potencjał generowania ponad 11 bilionów dolarów rocznie przychodu. Nieważne więc, czy jesteś sprzedawcą, firmą dostarczającą gaz czy producentem silników odrzutowych – musisz wiedzieć, jakie informacje przekazywać potencjalnym klientom i robić to jak najszybciej, zanim zrobi to konkurencja!

0 GB
Tyle danych rocznie będzie generowało 50 miliardów urządzeń podłączonych do Internetu

Korzystaj z dobrodziejstw segmentacji i personalizacji!

CampaignMonitor przyznał, że tylko 7% ich klientów wykorzystuje segmentację użytkowników do swoich działań. W Polsce ten udział jest prawdopodobnie jeszcze mniejszy, a przecież tyle się mówi o automatyzacji i personalizacji w naszym kraju. Czy nie umiemy tego robić, czy nam się po prostu nie chcę? Albo może uważamy, że jest nam ona niepotrzebna? Ale czy na pewno możemy się bez niej obejść? Według mnie to jest absolutna konieczność, aby korzystać z tego typu dobrodziejstw! Tak wiele pracy i czasu możemy zaoszczędzić ustawiając odpowiednie scenariusze Marketing Automation i przy ich optymalizacji patrzeć jak przybywają kolejne zamówienia i klienci. Dodatkowo chciałbym przytoczyć tutaj konieczność wykonywania testów A/B, które są dostępne praktycznie w każdym narzędziu. Jest to tak oczywiste, że… często o nich zapominamy! Sam łapie się na tym, że już na tyle znam swojego odbiorcę i wiem, jaki tytuł zastosować, żeby otworzył wiadomość albo co umieścić w środku, żeby nakłonić go do zakupu. Mimo wszystko zachęcam gorąco do tego, aby testować różne elementy, począwszy od tytułu, nadawcy, po kreacje i nawołania do działania (CTA). Nie możemy zapomnieć o tym, że preferencje użytkowników się zmieniają! Inaczej po prostu zerwiemy z nim relację, którą będzie ciężko odbudować.

Nie zmęcz swojego klienta!

W Twoim biznesie jeszcze ważniejszym czynnikiem niż personalizacja, powinno być utrzymanie klienta. Nie możemy go zmęczyć zarzucanymi komunikatami! Według badań główni odbiorcy z naszej bazy (średnio ok. 83%) tolerują do 5 wiadomości tygodniowo. Musimy pamiętać, że liczą się także te ze scenariuszy Marketing Automation. Budowanie relacji z dotychczasowymi użytkownikami Twojej bazy powinno być ważniejsze, niż szukanie nowych leadów. Musisz pamiętać, że to są ludzie, którzy już obdarzyli Twój produkt zaufaniem. Warto wyciągnąć do nich rękę, zanim poczują się niedocenieni. Udostępnij im możliwość odpowiedzi na Twoje wiadomości. W żadnym wypadku nie stosuj adresów, z których wychodzą Twoje maile w stylu no-reply. Zostanie to odczytane „Nie kłopocz się i nie pisz do mnie, nie interesuje mnie Twoje zdanie”. Dodatkowo każdą reakcję powinieneś odpowiednio tagować. Jeśli ktoś kliknął w blok z produktem X to jest dla Ciebie wyraźny komunikat. Jeśli jeszcze go nie kupił to jest duża szansa, że zrobi to w najbliższym czasie. Zmotywuj go do tego!

0
Tyle wiadomości tygodniowo tolerują kluczowi odbiorcy

Dbaj o swoje dane!

W dobie zwiększonej świadomości użytkowników dotyczących bezpieczeństwa ich danych, musisz zapewnić że są one wykorzystywane w określonych celach. Tym bardziej, że nie udostępnisz ich osobom trzecim. Najprostszym sposobem na budowanie wartościowej bazy i relacji z użytkownikami są wiadomości powitalne. Według GetResponse ich średnia otwieralność jest na poziomie ok. 80%, a klikalność 23%, co daję nam ogromne pole do popisu. Twarde odbicie od razu zweryfikuje czy podany e-mail przez użytkownika jest prawidłowy. Możesz też wykorzystać potwierdzenie zapisu na newsletter poprzez kliknięcie w kolejną wiadomość, ale wymusisz wtedy na użytkownikowi dodatkowy krok. Zdecyduj, które rozwiązanie będzie lepsze dla Twojego biznesu.

Średnie statystyki wiadomości powitalnych
Otwieralność 80%
Klikalność 23%

Kilka słów na zakończenie

Wszystkim, którzy wieszczą e-mail marketingowi rychły koniec należy powiedzieć stanowcze „nie”, bowiem ten obszar ma się dobrze. Wszystkie przesłanki świadczą, że będzie on nadal się rozwijał. Musimy włożyć jednak trochę pracy, aby odpowiednio przystosować się do panujących trendów i skupić na odbiorcy. Ma on otrzymywać od nas takie komunikaty, jakich się spodziewa i dokładnie wtedy, kiedy właśnie loguję się na swoją skrzynkę.

Nie chcesz, żeby coś Cię ominęło? Zapisz się na listę subskrybentów!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Flying Marketing Piotr Sokół z siedzibą w Błoniu, ul. Wyszyńskiego 4/32, 05-870 Błonie, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego (dotyczących aktualności, informacje i nowości ze świata e-commerce oraz działań firmy Piotr Sokół Flying Marketing) za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Źródła:

  1. Forbes, Today’s Companies Are Overwhelmed With Data. Here’s How The Smart Ones Will Use It, z dn. 26 listopada 2018, URL: https://www.forbes.com/sites/quora/2018/11/26/todays-companys-are-overwhelmed-by-data-heres-how-the-smart-ones-will-use-it
  2. Jordie van Rijn, The Future of Email Marketing & Marketing Automation, z dn. 16 czerwca 2019, URL: https://www.emailmonday.com/email-marketing-automation-trends-predictions/
  3. Lane Harbin, How to Create Successful Email Marketing Campaigns in 2019, z dn. 9 stycznia 2019, URL: https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/2019/01/how-to-create-successful-email-marketing-campaigns-in-2019/
  4. Mark Walker-Ford, 8 Email Design Trends to Guide Your 2019 Email Marketing Strategy, z dn. 4 marca 2019, URL: https://www.socialmediatoday.com/news/8-email-design-trends-to-guide-your-2019-email-marketing-strategy-infograp/549581/
  5. Michał Leszczyński, Dobre praktyki w email marketingu na rok 2019, z dn. 29 kwietnia 2019, URL: https://www.getresponse.pl/blog/dobre-praktyki-w-email-marketingu
  6. Miriam Reis, Is Email Marketing Still An Effective Strategy In 2019, z dn. 18 stycznia 2019, URL: https://digitalagencynetwork.com/email-marketing-still-effective-strategy/
  7. Veda Kumarijguda, Top 5 Email Marketing Trends for 2019, z dn. 15 lutego 2019, URL: https://www.salesforce.com/blog/2019/02/email-marketing-trends.html