Czym jest właściwie sieć afiliacyjna?

Czym jest właściwie sieć afiliacyjna?

Według książkowej definicji, sieć afiliacyjna (albo marketing afiliacyjny) to kanał efektywnościowy, w którym wydawca jest wynagradzany za sprzedaż, którą wygenerował dla reklamodawcy. Reklamodawca to określenie osoby lub firmy, która ma do sprzedania jakiś produkt. Najprościej jest to wyjaśnić na przykładzie: prowadzisz sklep internetowy z obuwiem. Chcąc zwiększyć swoją sprzedaż, dołączyłeś do sieci afiliacyjnej jako reklamodawca. Dodatkowo została ustalona prowizja dla wydawców w wysokości 10% z każdej transakcji. Po 2 tygodniach przybyło Ci 100 zamówień na łączną kwotę 10 000 zł, które wygenerowali wydawcy w sieci. Czyli po odliczeniu 10% prowizji, Twój dochód z tych transakcji wyniósł 9 000 zł. Dodatkowo przybyło Ci 100 nowych klientów, z których ¾ zapisało się na newsletter, a więc będziesz mógł w przyszłości kierować do nich bezpośrednią komunikację. Czy widzisz, jak dużą wartość może przynieść Ci obecność w sieci afiliacyjnej?

Czy każdy może stać się reklamodawcą?

Tak, każdy może zaoferować swój produkt w sieci afiliacyjnej. Działają tu setki lub tysiące wydawców różnego rodzaju: blogi, profile w mediach społecznościowych, bazy mailingowe, portale, cashbacki czy wydawcy kuponowi. Jednak każdy wydawca jest inny i Twój produkt może być mniej lub bardziej atrakcyjny dla nich. Nikt nie zagwarantuje Ci, że wszyscy wydawcy go pokażą. Weź pod uwagę, że oferta musi być atrakcyjna dla klienta końcowego, to jego trzeba przekonać do zakupu. Sposobem, który na większość z nas zadziała – jest po prostu rabat. Współpracując z serwisami kuponowymi poprzez sieć masz większe możliwości, niż gdybyś to robił samodzielnie. Możesz zaproponować wybranemu wydawcy ekskluzywny kod rabatowy. Jeśli zniżka będzie tylko w jednym serwisie to tym chętniej ją pokażą np. ze stickerem „Wyłącznie u nas”. Dodatkowo klient poczuje, że trafił na coś specjalnego i jest duża szansa, że sięgnie po Twój produkt. Możesz także zastosować kody krótkoterminowe i rotować nimi wśród wydawców np. oferta ważna tylko przez 5 dni, nie zwlekaj! Przetestuj różne warianty i zobacz, która opcja przynosi Ci najwięcej dochodu.

0 %
Użytkowników dokona zakupu po otrzymaniu rabatu
Ciężka walka o lojalność kupujących
Kupi tam, gdzie taniej 71%
Kupi w znanym sklepie, nawet jeśli będzie drożej 29%

Czy sieci afiliacyjne mają ukryte koszty?

Nie, warunki obecności w sieci ustalasz na samym początku i bez Twojej wiedzy nie pojawią się dodatkowe pozycje na fakturze. Naturalnie wydawcy mogą Ci zaoferować za określoną opłatą – np. wyższe miejsce na stronie albo blok w newsletterze. Wybór należy do Ciebie, albo w to wchodzisz albo pozostajesz przy standardowej stawce. Jeśli zwrot z inwestycji w przypadku dodatkowych działań był niezadowalający, to zapewne drugi raz nie zdecydujesz się na podobne. Ale warto testować różne możliwości wydawców, bowiem wydawcom też zależy na wzroście Twojej sprzedaży! Pamiętaj, że z każdej transakcji trafia do nich prowizja. Im więcej produktów sprzedajesz w swoim sklepie, tym więcej pieniędzy trafi do aktywnych wydawców.

Bez pracy nie ma kołaczy!

Nie myśl sobie jednak, że wystarczy podpisać umowę, ustawić kampanię i na tym koniec –  strumień pieniężny będzie nieustannie płynął. Musisz zadbać o jej optymalizację albo wyznaczyć w Twojej strukturze, dedykowaną osobę do jej obsługi. Wspólnie z opiekunem po stronie sieci afiliacyjnej, musicie trzymać rękę na pulsie, aby żadna szansa reklamy nie przeszła obok Twojego produktu! Musisz pamiętać, że im więcej czasu poświęcisz na przygotowanie materiałów do każdej promocji, tym będzie większa szansa, że wydawcom się spodoba i będą pokażą ją u siebie.

Nie dubluj kosztów!

Sieć afiliacyjna powinna być jednym z kanałów pozyskiwania nowych klientów, ale nigdy jedynym! Jeśli prowadzisz inne działania to pamiętaj, aby szczegółowo sprawdzać źródła konwersji. Każda transakcja przypisana w sieci musi być przez Ciebie zweryfikowana i odrzucona, jeśli pochodzi z wewnętrznego kanału (np. mailing czy social media). Chyba żaden system na świecie nie jest w stanie przypisać poprawnie źródeł ruchu do 100% transakcji. Jeśli zamówienie z wykorzystanym kodem rabatowym z SMS-a zostało przypisane w sieci – musisz je odrzucić, bo pochodzi z Twojego kanału. Twoim kosztami jest już wartość rabatu i opłata za narzędzie do wysyłki SMS. Jeśli nie zostanie to zweryfikowane po Twojej stronie, prowizja wyniesie więcej, niż należy się faktycznie wydawcom.

Kilka słów na zakończenie

Marketing afiliacyjny, choć pojawił się w Internecie już wiele lat temu to zyskuje coraz większą popularność w Polsce. To świetny sposób na promocję dla sklepów internetowych, bo pozwala na równoczesne pojawienie się z reklamą nawet na kilkuset stronach. Afiliacja na pewno będzie nadal ważnym elementem strategii marketingowych, chociaż może ewoluować i adaptować się do zmian na rynku e-commerce. Pamiętaj, że w większości sieci, rozliczasz się wyłącznie za efekt!

Nie chcesz, żeby coś Cię ominęło? Zapisz się na listę subskrybentów!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Flying Marketing Piotr Sokół z siedzibą w Błoniu, ul. Wyszyńskiego 4/32, 05-870 Błonie, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego (dotyczących aktualności, informacje i nowości ze świata e-commerce oraz działań firmy Piotr Sokół Flying Marketing) za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Źródła:

  1. AdTraction, Czym jest marketing afiliacyjny?, z dn. 18 marca 2019, URL: https://adtraction.com/pl/blog/czym-jest-marketing-afiliacyjny
  2. AdTraction, Dlaczego warto współpracować ze stronami oferującymi kody rabatowe?, z dn. 24 czerwca 2019, URL: https://adtraction.com/pl/blog/dlaczego-warto-wspolpracowac-ze-stronami-oferujacymi-kody-rabatowe
  3. Awin, 25 pytań dotyczących marketingu afiliacyjnego, z dn. 21 lutego 2019, URL: https://www.awin.com/pl/marketing-afiliacyjny/25-pytan-dotyczacych-marketingu-afiliacyjnego
  4. Awin, 2019 Awin Raport, z dn. 15 marca 2019, URL: https://www.awin.com/pl/wiadomosci-z-rynku/the-awin-report
  5. PayU, Sieci afiliacyjne – czym są i czemu warto z nimi współpracować?, z dn. 20 lutego 2019, URL: https://www.payu.pl/blog/sprzedajacy/sieci-afiliacyjne-czym-sa-i-czemu-warto-z-nimi-wspolpracowac
  6. Picodi, Kody rabatowe: proste narzędzie do rozwoju e-biznesu, z dn. 23 marca 2018, URL: https://www.picodi.com/pl/mozna-taniej/kody-rabatowe-proste-narzedzie-do-rozwoju-e-biznesu
  7. webePartners, Jak wybrać odpowiednią sieć afiliacyjną oraz jakie możliwości zarabiania dają programy afiliacyjne, z dn. 27 kwietnia 2019, URL: https://webepartners.pl/blog/programy-afiliacyjne/