Czy warto segmentować bazę mailingową?

Segmentację bazy mailingowej i jej brak można łatwo zrozumieć, porównując ją do gry w rzutki. Załóżmy, że masz 10 rzutek i tarczę oddaloną od siebie o 20 metrów. Jaka jest szansa, że trafisz? Bardzo mała. To jest właśnie wysyłka newslettera na bazę bez stosowania segmentacji. A teraz wyobraź sobie, że tarczę wieszasz 2 metry od siebie i masz kolejne 10 rzutek. Szansa, że trafisz jest o wiele większa, prawda? Tak samo jest w przypadku wysyłanych przez Ciebie wiadomości po segmentacji bazy odbiorców. Jeśli będą zawierały precyzyjne komunikaty to trafią do celu. Jak to zrobić?

Zacznij od poznania swoich Klientów!

Mówi się, że każdy człowiek jest inny i to prawda. Ale pomiędzy ludźmi zachodzą podobieństwa i można wyodrębnić grupy, które mają te same poglądy albo podobają się im te same rzeczy. Dodając do tego podstawy segmentacji takie jak płeć, wiek czy miejsce zamieszkania, możemy wyodrębnić bardzo szczegółowe grupy osób, do których skierujemy komunikaty o naszym produkcie w odpowiedniej formie. Im więcej kryteriów, według których będziesz dzielić bazę, tym bardziej precyzyjny pociski wkładasz do swojej broni.

Czy segmentacja przyniesie mi efekt?

Według badań eMarketer aż 39% marketerów po wdrożeniu segmentacji swojej bazy, zauważyło znaczy wzrost otwarć wysyłanych przez nich wiadomości. 28% z kolei zanotowało spadek ilości wypisów z newslettera. Blisko ¼ przyznała, że ich sprzedaż poszła w górę po zastosowaniu segmentacji! Komunikaty, które trafiały do osób z ich bazy, były dostosowane odpowiednio pod odbiorcę, a co za tym idzie, szansa na otwarcie i reakcje były dużo większe, niż w przypadku ogólnego komunikatu. Segmentacja klientów może poprawić także ich obsługę i pomóc w utrzymaniu lojalności. Odbiorcy będą wiedzieli, że zrobiliśmy coś więcej, niż tylko zebraliśmy ich adres mailowy i bombardujemy losowymi ofertami. Zauważą, że otrzymują komunikaty i produkty, które ich w przeszłości zainteresowały. Docenią to, że nie wysyłamy im wszystkiego jak leci, a nawet otrzymują mniejszą ilość wiadomości w tygodniu. Nie wszystkie nasze oferty będą skierowane do nich, więc powinniśmy ich wtedy pomijać przy wysyłce. Jeśli przeprowadzisz segmentację w odpowiedni sposób, to poznasz potrzeby i nawyki aktualnych, utraconych i potencjalnych Klientów. Dopasujesz więc swój produkt do oczekiwań kupujących.

Po zastosowaniu segmentacji

0 %
marketerów zauważyło wzrost otwarć wiadomości

Myśl strategicznie!

Wyobraźmy sobie sytuację, że prowadzimy sklep internetowy z kosmetykami. Producent kremów przeciwzmarszczkowych dla kobiet po 60. roku życia postanowił zrobić atrakcyjną promocję na swoje produkty. Po segmentacji naszej bazy wiemy, że tylko 10% z nich to kobiety w tym wieku. Ale za to mamy 70% kobiet w wieku 20-40 lat i 20% mężczyzn w tym samym wieku. Teoretycznie więc ten typ produktu pokrywa się z 1/10 naszej bazy i nie powinniśmy go zamawiać u producenta. Ale czy na pewno mamy pominąć pozostałe 90% naszej bazy? Dzięki segmentacji według wieku możemy przygotować komunikat o zakupie tego produktu w prezencie dla mamy albo babci. Realizujemy wysyłki na poszczególne grupy i przy takiej strategii, zwiększamy szansę sprzedaży produktu ograniczonego wiekowo. Ilość grup i precyzyjnych komunikatów może być większa, ale radziłbym nie tworzyć więcej niż 5-7 jednoczesnych fragmentów naszej bazy, do których kierujemy wysyłki w obrębie jednej promocji. Chyba, że Twoja branża wymaga bardzo precyzyjnego poznania Klienta to możesz zastosować bardziej szczegółową segmentację.

W jaki sposób segmentować te dane?

Bardzo dużo narzędzi do wysyłki newsletterów ma wbudowany moduł grupowania użytkowników, co zdecydowanie ułatwia segmentacje. Ale jeśli swoją bazę danych posiadasz np. w Excelu to śmiało możesz to robić za pomocą dodatkowych kolumn. Dzięki filtracji bardzo szybko wyciągniesz grupę mężczyzn w wieku 20-30 lat, które kupiły już coś u Ciebie. Sama segmentacja to na pewno proces o wiele krótszy, niż przygotowanie i aktualizowanie takiej bazy danych. Ale uwierz mi, naprawdę warto to robić! Nawet jeśli nie posiadasz odpowiedniego narzędzia to poświęcone godziny na przygotowaniu i obrobieniu takiej bazy, zwrócą Ci się w postaci zysku ze sprzedaży!

Kilka słów na zakończenie

Jeśli zastanawiasz się czy warto zastosować u siebie segmentację odbiorców to pomyśl, jakie Ty chcesz otrzymywać komunikaty? Czy przygotowane pod Twoje zachowania i preferencje, czy ogólne, które niekoniecznie trafią w Twoje gusta? Jeśli pierwsza część tego pytania jest Ci bliższa to nie zastanawiaj się, tylko leć dzielić swoją bazę na mniejsze grupy! Obiecuję, że nie pożałujesz tej decyzji.

Nie chcesz, żeby coś Cię ominęło? Zapisz się na listę subskrybentów!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Flying Marketing Piotr Sokół z siedzibą w Błoniu, ul. Wyszyńskiego 4/32, 05-870 Błonie, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego (dotyczących aktualności, informacje i nowości ze świata e-commerce oraz działań firmy Piotr Sokół Flying Marketing) za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Źródła:

  1. Conquest, Segmentacja klientów jako klucz do rozwoju firmy, z dn. 17 lutego 2015, URL: https://www.conquest.pl/6444/segmentacja-klientow-klucz-rozwoju-firmy

  2. Eliza Gniadek, Segmentacja bazy mailowej – dlaczego warto?, z dn. 31 lipca 2019, URL: https://freshmail.pl/blog/segmentacja-bazy-mailowej-dlaczego-warto-p2/

  3. DMSales, Segmentacja klientów, a strategia integracji kanałów sprzedaży, z dn. 28 lutego 2019, URL: https://dmsales.com/blog/segmentacja-klientow-a-strategia-integracji-kanalow-sprzedazy/

  4. Hubspot, Segment Your Email List To Increase Open Rates, z dn. 20 października 2016, URL: https://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/13879/Segment-Your-Email-List-To-Increase-Open-Rates-Data.aspx

  5. Jacek Lipski, Jak skutecznie wykorzystać segmentację?, z dn. 10 lutego 2017, URL: https://jaceklipski.pl/2017/02/jak-skutecznie-wykorzystac-segmentacje/

  6. Rafał Sznajert, Badanie i segmentacja klientów, z dn. 31 lipca 2019, URL: https://www.rafalszrajnert.pl/badanie-i-segmentacja-klientow/

  7. RedLink, Segmentacja bazy mailingowej – dlaczego warto ją stosować?, z dn. 26 czerwca 2017, URL: https://www.redlink.pl/blog/dlaczego-warto-segmentowac/