Czy Twój sklep jest gotowy na Black Friday?

Black Friday, czyli ostatni piątek listopada stał się w Polsce bardzo popularny, ale niestety nie przez atrakcyjność ofert w ten dzień, a przez rywalizację o to, kto wcześniej go ogłosi! W niektórych sklepach już od kilku dni trwa… czarny miesiąc (sic!). W Polsce praktykuje się w Black Friday „wypchnięcie” najmniej atrakcyjnych produktów, które po rabacie 20-30%… nadal pozostają nieatrakcyjne dla naszych klientów. Oczekiwania naszych rodaków sięgają dużo większych oszczędności dla ich portfeli. W USA w tym jednym dniu (nie tygodniu, miesiącu itp.) można złowić naprawdę dobrą okazję z co najmniej 50-procentowym rabatem na bestsellerowe produkty. Niestety, my Polacy obieramy trochę inną strategię i mija się to z jej wzorem zza oceanu.

„Wyróżnij się z tłumu!” - brzmi jak banał, prawda?

W Black Friday skrzynki naszych odbiorców są zawalane wiadomościami, więc musimy ich zachęcić unikalnym komunikatem! W ostatnich tygodniach roku filtry antyspamowe są bardziej wyczulone niż przez resztę roku. Staraj się więc unikać słów, potocznie uznanych za niepożądane. Według badań przeprowadzonych przez FreshMail, aż 79% sklepów internetowych planuję wysyłkę newslettera w Black Friday, a 35% otworzy wiadomość tylko ze względu na jej tytuł. Pamiętaj o tym przy swojej ofercie w tym dniu. Nie pisz czegoś w tytule, co nie jest związane z Twoją promocją, a ma tylko zwabić potencjalnego klienta. Wtedy nie zachęcisz go do kupna, lecz zniechęcisz do ponownej wizyty. Rozszerzając tytuł wiadomości zastosuj tzw. preheader, który na urządzeniach mobilnych jest ważniejszy niż druga połowa długiego tematu wiadomości. Temat jest skracany, a bezpośrednio pod nim wyświetla się preheader.

0 %
e-sklepów planuję wysyłkę newslettera w Black Friday

Zsynchronizuj swoje działania we wszystkich kanałach!

Pamiętaj tylko, żeby mieć cały czas na uwadze swój sklep! Publikuj posty, reklamy itd., lecz pamiętaj, żeby docelowym miejscem, na który kierujesz ten ruch był np. landing page z formularzem zapisu do otrzymania komunikatu w pierwszej kolejności. Jeśli masz możliwość to spróbuj wykorzystać kanał SMS do przekazania informacji o starcie promocje dla tych osób, które się zapisały w formularzu. Pamiętaj, że telefon każdy ma praktycznie przy sobie, a otwieralność tychże wiadomości jest nadal największa ze wszystkich dostępnych kanałów. W 2019 roku średni udział ruchu na stronach na urządzeniach mobilnych wynosi od 50 do 70% według różnych branż, więc jest to idealna droga do naszych potencjalnych klientów. Jest to też najszybszy kanał, którym możemy dotrzeć do odbiorców. Na swojej skrzynce mailowej zajmie mu to na pewno dużo dłużej, aby dokopać się do Twojej wiadomości. Naturalnie musisz też zadbać o stronę techniczną swojego sklepu i o to, aby wszystkie elementy wyświetlały się poprawnie na wszystkich urządzeniach. Dostosuj rozmiary grafik pod różne rozdzielczości albo zastosuj ich skalowanie.

Timing, timing i jeszcze raz timing!

Nie czekaj z komunikacją promocji na piątek rano. Wyślij 1-2 teasery do swoich odbiorców, w których opiszesz, na co mogą liczyć na Black Friday, a także kiedy dokładnie startuje promocja. Pozwoli to na zaplanowanie przez nich tego dnia i jeśli oferta będzie dla nich atrakcyjna to nie pominą informacji o jej starcie. Pamiętaj, że taką promocją możesz zapewnić sobie grupę odbiorców podczas kolejnej. Niestety dla sprzedawców, nic tak nie buduje lojalności klientów… jak regularne promocje.

Ogranicz promocję czasowo!

Nie zapomnij o liczniku na stronie promocji! Część z nas lubi życie pod ciągła presją, a nic tak nie motywuje do zakupu, oprócz rabatu, jak jej ograniczenie czasowe. Dlatego po raz kolejny zachęcam do przygotowania promocji tylko w Black Friday, a nie na kilka dni wcześniej. Wtedy stracimy potencjał, jaki może przynieść ruch w tym dniu. Jeśli dajemy naszym klientom dużo czasu na wzięcie udziału w promocji to staje się ona automatycznie nieatrakcyjna. Jeśli dajemy im kilka godzin na zakup to wtedy wiedzą, że muszą się spieszyć albo ominie ich okazja. Nikt z nas przecież nie lubi się rozczarować faktem, że nie zdążył kupić wartościowego produktu w zaskakująco niskiej cenie.

Kilka słów na zakończenie

Nie daj się zwieźć wyścigiem – kto pierwszy, ten ukroi większą część tortu. Zaplanuj swoje działania i przygotuj promocję tak, aby zainteresować klienta na kilka dni przed Black Friday. Niech w tym dniu czeka z niecierpliwością na start promocji, o którym go niezwłocznie powiadomisz, bo zapisał się przecież w Twoim formularzu. Powodzenia!

Nie chcesz, żeby coś Cię ominęło? Zapisz się na listę subskrybentów!


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Flying Marketing Piotr Sokół z siedzibą w Błoniu, ul. Wyszyńskiego 4/32, 05-870 Błonie, w celach marketingowych, w tym marketingu bezpośredniego (dotyczących aktualności, informacje i nowości ze świata e-commerce oraz działań firmy Piotr Sokół Flying Marketing) za pośrednictwem wiadomości e-mail.

Źródła:

  1. Szymon Dyrlaga, [E-commerce] Przygotuj się na szał zakupów w okresie świątecznym!, z dn. 25 października 2019, URL: https://freshmail.pl/blog/e-commerce-przygotuj-sie-na-szal-zakupow-p1

  2. eCommercowy, Czy Twój sklep internetowy jest gotowy na Black Friday i Cyber Monday? Sprawdź!, z dn. 23 listopadowy 2016, URL: https://ecommercowy.pl/czy-twoj-sklep-internetowy-jest-gotowy-na-black-friday-i-cyber-monday-sprawdz/

  3. Katarzyna Olechowicz, Czy jesteś gotowy na Black Friday?, z dn. 22 listopada 2017, URL: https://novem.pl/blog/black-friday/

  4. Przemysław Plich, Peaki sprzedażowe w e-commerce – czy jesteś gotowy?, z dn. 28 października 2019, URL: https://blog.arvato.pl/2019/10/28/peaki-sprzedazowe-w-e-commerce-czy-jestes-gotowy/

  5. Martyna Zastrożna, Analiza ruchu mobilnego na sterydach, z dn. 18 stycznia 2018, URL: https://sprawnymarketing.pl/analiza-ruchu-mobilnego/